träning

Lite om löpning

Ni är några som undrar hur jag har gått tillväga med min löpträning och vad man ska tänka på och så vidare. Kul! Nu är jag ju absolut inget proffs men jag har några tips på vägen för er som är sugna på att börja löpträna.
löpning

Det första och största att tänka på är att du måste sätta ett mål för dig själv. Det kan vara att du ska springa 3km, 5km, 1 mil eller 2 mil. Längden är oviktigt, det viktigaste är att du bestämmer redan innan vad som ska vara målet. När du väl har satt upp ditt mål så gäller det att ha en plan, en träningsplan. För det är klart att det inte händer så mycket om du ger dig ut och springer en gång varannan vecka. Det är ungefär som att ta en nutellamacka på kvällen när man går på lågkolhydratkost. Det gäller att du lägger upp en träningsplan som passar dig och ditt schema. Det finns också många program att följa som man kan hitta på nätet, i böcker, tidningar och så vidare.

När du väl har satt ditt mål och du har din plan så gäller det att kolla över din utrustning. Man kan springa i det mesta men det man inte ska försaka är ett par riktigt bra löparskor och en bra BH som sitter stadigt. Om man kör med fel skor så kan det leda till en hel massa skador. På exempelvis Löplabbet är de fantastiskt duktiga och där kan du få hjälp med det mesta.

Många förespråkar att man ska gå och springa om vartannat om man är nybörjare och det är kanske en strategi. Man kan gå lite och springa lite, för att vänja leder och muskler vid att springa. Gå inte ut för hårt i början och spring varken för snabbt eller långt, utan håll dig till cirka 20 minuter och varva löpningen med rask promenad. Försök att ta dig ut minst två gånger i veckan och gör det till en vana. Öka på tid och fart när du har tränat ett tag.

Så tips att ta med dig är 1. Sätt ett mål 2. Planera din träning – bestäm i förväg hur många pass du ska springa i veckan och vilka dagar du ska springa.

Lycka till!

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply