träning

lite om min löpning

I höstas började jag tillsammans med en kollega att löpträna på ”riktigt”. Jag har sprungit i flera år från och till men i och med att vi anmälde oss till Göteborgsvarvet så kände vi att vi behövde strukturera upp vår träning lite. Jag är inget träningsproffs, men jag läser på en del och sen är min kollega Malin som jag tränar tillsammans med idrottslärare och mycket kunnig så jag lär mig en del från henne också.

löpning1

Nu har jag varit sjuk en hel del i januari och missat en del träning, men ändå så är det skönt att känna att man är grundtränad. Vi har följt träningsprogram på jogg.se  och fokuserat på det träningsprogram där man tränar för milen på 55min. Dessa program är väldigt bra upplagda och enkla att följa. Vi har i snitt tränat 3-4/veckan och då har det varit för det mesta varit ett kortare distans pass på 6-7 km, ett intervallpass och ett längre distanspass på 8-12 km. Igår körde jag ett kort distanspass på 6km och idag har jag kört ett intervallpass med 2km uppvärmning, 4 intervaller om 4-2 min och avslutningsvis 2km nedjogg. När jag springer har jag vissa saker som jag inte klarar mig utan, förutom min mobiltelefon med bästaste Spotifylistan. (Lägg märke till min numera tjocka fläta:)

löpning2

Jag tränar helst i komressionstights,  då jag tycker de är skönast att träna i. De är också bra för återhämtningen. Dessa har jag på mig på bilden. Och sen jag började med kompressionsstrumpor så kan jag inte vara utan. Jag upplever att benen blir lättare i dem och jag tycker att jag orkar mer. Det är en del att ”knöla” på sig och se till så att det inte blir obekväma veck men det är definitivt värt det! En ordentlig BH är ett måste. Just nu så växlar jag mellan en Stay in place och en Under Armour men suktar efter en shock absorber. Har hört att det ska vara sportbharnas Rolls Royce: När man springer så rör sig brösten mycket upp och ner och varje stöt sliter oerhört på vävnaderna så det är viktigt att man har rätt stöd. Om man tränar 2-3 ggr/ veckan så håller en sport BH i cirka 1 år. Kan vara värt att tänka på! Sen efter det att jag började med pulsklocka så vill jag  inte vara utan det heller.  Den hjälper mig med både tid och puls. När det kommer till skor är det viktigt att man får hjälp med att prova ut dem så att man får en sko som passar sitt löpsteg. Det är alltså inte bara att klicka hem vilken sko som helst utan det bästa är att kolla det på t.ex. Intersport, Stadium eller Löplabbet. Tydligen så pronerar hela 85% , och däribland även jag. Således är det extra viktigt att man har en sko som ger rätt stöd och dämpning. Pronerar man så behöver man ett extra pronationsstöd och om man inte får det så riskerar man att dra på sig skador i knäna.

För att komma till prylarna är det bara att klicka på dem.

När man börjar träna är det också viktigt att man tar det försiktigt så att man inte sliter ut sin kropp och drar på sig en massa skador. Man vill ju gärna avancera snabbt men det är bäst att skynda långsamt. Känn efter vad din kropp orkar med och ta det i din egen takt.

Kram!

[inlägget innehåller affiliatelänkar]

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Ann-Sofie 18 februari, 2016 at 14:38

    Kul att följa din träning! Springer själv en del och har som mål att springa en halvmara i år..15 km är det längsta jag kommit upp i än så länge.
    Älskar mina kompressionsstrumpor, knöliga att få på men känslan är BÄST:)

    • Reply Rebecca 22 februari, 2016 at 21:44

      Ja, visst är de!! Vet inte hur jag kunde springa innan utan dem. Konstigt så fort man vänjer sig. Nu är jag sugen på att prova på ett par ordentliga kompressionstights. Kram

  • Reply Mallansvardag 18 februari, 2016 at 16:09

    Blir alltid väldigt imponerad av er som orkar ta tag i träningen så där och då speciellt löpning. Har försökt själv några gånger, älskar grejen med att vara ute i naturen, men tycker nog inte det är tillräckligt kul att springa och sen behövs det ju lite j…ra nama för att ta sig över den där jobbiga tröskeln och det har inte jag : )
    Sen blir det ju inte lättare att komma igång heller när man envisas med att bli sjuk hela tiden ; )
    Jag hejar på dig.
    Kram Malin

    • Reply Rebecca 22 februari, 2016 at 21:43

      Tack söta du! Det behövs för jag har inte kunnat träna riktigt lika mycket som jag hade önskat 😊 Det är annat som tar tid helt enkelt!
      Kram

    Leave a Reply