träning

Min erfarenhet av Mammafitness

Jag fick en fråga här på bloggen om jag inte kunde berätta lite mer om hur det var när jag körde Mammafitness och kom på att jag faktiskt inte alls skrev så mycket som jag hade tänkt om det. Hösten blev lite för mycket. På alla plan. Samtidigt som jag körde one-man-show hemma med tre barn, började nytt jobb, mannen nytt jobb (position), takläggning som höll på att köra oss i botten så signade jag också upp mig för tre månaders mammafitness som Olga Rönnberg ligger bakom. Därav uteblev den tänkta dokumentationen när programmet pågick.


Jag och en väninna signade upp samtidigt och fick både samma PT och dietist. Kosten och kostråden fick vi tillgång till veckan innan träningen körde igång. När man ”skriver in sig” skickar man en bild på sig själv och fyller i ett program där man beskriver vad man är nöjd med och också vad man vill förändra på sin kropp. Man anger så klart också mått, vikt och vilket mål man har med träning/matupplägg. Matupplägget var bra och jag lärde mig en hel om proteiner, hur jag ska äta efter ett träningspass och fick tillgång till en massa riktigt bra recept. Tyvärr blev jag aldrig riktigt kompis med matdelen av programmet. Dels för att jag har svårt att äta så många mål om dagen som det angavs, dels för att jag känner ett litet förakt mot alla dessa light och lågfettsalternativ som dietisten rekommenderade och dels också för att det blev för krångligt i den situation jag var i att laga mat enbart till mig. Om jag hade haft andra förutsättningar och inte varit själv så mycket så hade det förmodligen fungerat bättre. Sen tror jag också att om man önskar gå ner mer än vad jag gjorde (för mig var inte vikten egentligen ett problem) så har man nog lättare för att anpassa sig till alla kostråd. 

Vad gäller träningen så tycker jag att den var förtjusande bra och jag har lärt mig mycket. Framförallt öppnade styrketräningen nya dörrar för mig och jag som inte har vikttränat ordentligt sedan tidiga tjugoårsåldern återfick ett verkligt intresse för det. Jag angav att jag ville ha fem träningstillfällen i veckan vilket jag tror är det absolut bästa om man har tillgång till ett gäng hantlar och en skivstång hemma. Jag valde att köra all träning på gymmet och då blev det oftast att jag körde ihop två dagar på en och körde en timme istället för en halvtimme. Om jag ska köra programmet igen så kommer jag se till så att jag har all utrustning hemma då det underlättar. Jag gillar också att man ganska snabbt kan gå upp i lite tyngre vikter istället för att stå och harva med lätta vikter under många reps. Jag har sett många väldigt fina resultat på tjejer som har kört MF och det är Olgas styrka är ju att träna mammakroppen. Det man ska tänka på är att det kräver en rejäl uppoffring. Det gäller att man strukturerar om både i sitt skafferi och i sin livsstil. Jag har tagit med mig många saker från månaderna med Mammafitness och känner att det verkligen gav mig något. Men om de är något jag önskar hade varit mer flexibelt så är det kosten. Jag gillar inte att trycka kvarg och mejeriprodukter i tid och otid utan önskar att det hade funnits lite mer varianter på kosten. Sen hade jag också önskat en app som man hade kunnat köra med istället för att logga in via webbläsaren. Appar är så mycket smidigare! Men som sagt på det stora hela är jag jättenöjd och jag kommer säkert att köra igen om ett tag. Just nu är jag väldigt nöjd med BBG men då den är mer intensiv och innehåller mer hopp i form av cirkelträning, HIIT (högintensiv träning typ intervaller) och LISS (lågintensiv träning typ promenader) kan det vara en bra start med Mammafitness. Dessutom är MF relativt prisvänlig om man jämför med många andra PT online och det ger så mycket mer. Om ni är sugna så tycker jag absolut att ni ska ge det ett försök. För mig var det början på något helt nytt som jag inte riktigt har bestämt vart det ska sluta och det har definitivt väckt träningsintresset i mig än mer. 

Stor kram från Gran Canaria ❤

/Rebecca

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Agnetha 4 mars, 2017 at 20:53

    Tack för att du tog dig tid och skrev om detta!

    • Reply Rebecca 7 mars, 2017 at 17:34

      Kul att du uppskattade det. Hoppas att det hjälpte dig lite:) Kram

    Leave a Reply