träning

Keep calm and do yoga

Eller egentligen tvärtom. Gör yoga och bli lugn! Detta var ett mål jag hade under 2017, att börja så smått med yoga och försöka att dra ner på stressen. Slutet på 2016 var en ögonöppnare för mig och jag kände att min ork var totalt slut och jag var sönderstressad. K hade läst till kapten och var borta mer eller mindre hela tiden. Jag bytte jobb vilket innebar andra arbetsuppgifter. Mindre pendling men en hel del att sätta sig in i. Lägg därtill tre barn med diverse olika hobbies och intressen. Varningsklockorna ringde när jag fick kramp i ryggen som sträckte sig över bröstbenet. Ett tecken på att man andats fel under en lägre tid. När jag gick till en naprapat mitt i detta kaos och han bad mig att ta ett djupt andetag så drog jag in luft samtidigt som jag drog in magen. Helt fel och ett tydligt tecken på stress! Han gav mig en varning där och då; han sa lägg om din livsstil, gör de anpassningar ni måste göra för först då har du en chans att ta dig ur detta. Och jag lyssnade på hans varnande ord. Dessutom hade vi en tre månader lång vistelse på Gran Canaria framför oss. Tre månader då jag inte skulle jobba och jag är övertygad om att de hjälpte mig att läka.  Under dessa tre månader fick jag chans att lägga tid på mig själv, jag gick till gymmet 4-5 ggr i veckan och jag började så smått att utöva yoga. Helt på egen hand i vår underbara lilla trädgård med havet som granne. Och det är aldrig för sent! Jag är så glad att jag började med yogan och det har faktiskt bara blivit mer och mer av den sen vi kom tillbaka till Sverige. Nu försöker jag att gå på ett yogapass i veckan och ibland kör jag lite på egen hand. For yoga är faktiskt en av de saker som man kan köra på egen hand i sitt eget hem. Nu finns också superbra sajter som Yogobe där man tecknar medlemskap och sedan kan välja vilken form av yoga man vill köra och följer videoinstruktioner.  

När jag började yoga där i trädgården vid havet på Gran Canaria så körde jag mest solhälsingen men också en del andra övningar. Solhälsningen tyckte jag var en mycket bra nybörjarövning och den är också bra att använda sig av när man ska värma upp inför ett gympass och det gör jag ofta. För att lära mig hur jag skulle utföra övningarna läste jag här. Nu finns det såklart en hel del varianter av solhälsningen men den som finns på iForms hemsida var den jag föll för då jag tyckte den var enkel att följa.

Om man gör yoga i en studio så finns det mattor och ”props” att låna där men om man kör hemma så kan det vara bra att ha några prylar till hands för att få ut så mycket som möjligt av sitt pass. Själv önskar jag till exempel att jag hade haft tillgång till ett yogabälte när jag började. Man är ju inte direkt överrörlig i början och ett bälte hjälper till så att man enklare kommer in i positionerna och framförallt utan att skada sig då det är lätt att göra fel i början.

Yogalinne med inbyggd topp från H&M | Yogamatta från Yogiraj | Yogabyxor med hällor nertill från Ellos | Varm hoodie i mjukt material från Ellos | Block (ger stöd och höjd i vissa positioner) i kork från Yogiraj |  yogabälte från Yogiraj | Ögonkudde stoppad med lavendel från Yogiraj |Meditationskudde från Yogiraj |

Numera går jag som sagt och tränar yoga på en studio och jag tycker det är väldigt värt det. Det är skönt att ha någon som rättar till en när man hamnar fel i en position och som går och trycker ner en lite extra när man stretchar/töjer ut en viss muskelgrupp. Jag tycker också att det är skönt att emellanåt komma till en lugn och stillsam studio där ljusen är tända och där det luktar lite lavendel från etreiska oljor. Men med all plats som vi har i vårt hus så hade vi egentligen haft plats för en liten yogastudio på ovanvåningen men just nu är jag nöjd med det som är för stunden. Det andra får komma sen.

Kram på er! 💗

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Anna 3 januari, 2018 at 14:42

    Tycker om att läsa din blogg! Faller för det mesta för samma saker inom mode och inredning med den egna lilla twisten.
    Har erkänt för mig själv att jag hamnat i stressens klor och ändringar är svårt att få till med krävande jobb och stor familj men det måste göras! Blir inspirerad att ta upp yogan igen!!! Gott Nytt År!

    • Reply Rebecca 3 januari, 2018 at 17:08

      Vad kul att höra Anna! Tack ❤️ Ja, yogan är ett tillfälle som jag mer eller mindre har tvingat mig till att ge mig själv. Jag mår så gott efter de där stunderna och kommer ner så mycket i varv. Försök ta upp yogan igen, så värt det!!
      Kram

  • Reply Catta 4 januari, 2018 at 11:53

    Hej snygging!
    Så härligt att höra att du mår bättre och att yogan hjälp dig så bra, det kan verkligen göra mirakel! Jag kör så smått här hemma med och det gör mig verkligen gott. Under sommarhalvåret är jag duktigare på det för då är det så skönt att landa i ett yogapass på altanen efter en lång promenad med Ebba, gud vad jag mådde bra då.
    Min absoluta favoritställning är huvudstående, får sån fart på blodcirkulationen och mindre spänning i hals och nacke (som är en av bovarna till min migrän).
    Skriv gärna mer om yoga framöver och hur det går för dig, vilka ställningar som är dina favoriter osv, härlig inspiration till ett bättre liv 🙂

    Kram på dig!
    Catta

  • Reply Åsa Aabakken 5 januari, 2018 at 17:41

    Vill också komma igång med yoga. På måndag smäller det 😀. Vilken härlig blogg du har, jag hittade dej på Bloggportalen. God fortsättning ♥️

  • Leave a Reply